Stel je voor – je hebt een nieuwe baan en gaat vol frisse moed op weg naar je eerste werkdag. Eenmaal gearriveerd weet bijna niemand van jouw komst en is er niets geregeld. Het gevolg is dat je ter plekke zelf moet zorgen dat je aan de slag kunt. Niet bepaald de start waar je op gehoopt had! Op een projectlocatie werkt het precies hetzelfde – een goede voorbereiding is niet alleen ontzettend handig, het voorkomt ook ongemakkelijke, gênante en ronduit gevaarlijke situaties. Daarom delen wij vandaag een handige checklist met je, die er op gericht is om precies dat te voorkomen.
Het inrichten van een projectlocatie
Voordat je een projectlocatie inricht dien je voorbereidingen te treffen; zowel fysiek als op papier. Moet er materieel ingehuurd worden? Hoe zijn de personeelsvoorzieningen geregeld? Welke vergunningen zijn er nodig? Het geheel aan te treffen maatregelen, gemaakte afspraken en benodigde vergunningen leg je vast in een uitgewerkt plan. Het verschaft iedereen helderheid, en het is iets om op terug te vallen als er ergens onduidelijkheid over bestaat. Hieronder volgen de belangrijkste aspecten die van belang zijn bij een professionele en veilige inrichting van de projectlocatie.
- Locatie- of projectspecifieke plannen: is er een project-RI&E of VG-plan opgesteld en beschikbaar voor medewerkers?
- Afzetting/afsluiting: de projectlocatie moet afgesloten kunnen worden voor betreding door onbevoegden, camerabewaking en/of beveiliging;
- Bouw- en schaftketen en sanitaire voorzieningen: uitvoerderskeet, schaftkeet en toiletten afgestemd op het aantal aanwezige medewerkers en hygiënisch onderhouden;
- Parkeerplaatsen: eigen terrein of openbare voorzieningen, parkeervergunningen;
- Afvalcontainers: zo veel mogelijk gescheiden afval inzamelen. Waar komen de afvalcontainers te staan?
- Voorzieningen noodsituaties: juiste en voldoende EHBO- en blusmiddelen, voldoende en bekwame bhv’ers, en een ontruimingsprotocol;
- Logistiek: hoe is de routing voor leveringen (verkeersplan)? Zijn er bestaande verkeersregels? Het is belangrijk dat de werkzaamheden het dagelijks werk op de locatie niet hinderen en vice versa.
- Verticaal transport: hoe kunnen materialen naar boven worden gebracht en hoe krijgen medewerkers een veilige toegang naar werkplek op hoogte?
- Arbeidsmiddelen en hulpmiddelen: zijn de juiste arbeidsmiddelen aanwezig en beschikbaar om het werk veilig en gezond uit te voeren en fysieke en fysische belasting zoveel mogelijk te voorkomen?
- Personele zaken: hebben medewerkers de beschikking over de juiste kleding en PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen), afgestemd op het werk en de weersomstandigheden.
- Vakbekwaamheid: beschikken medewerkers over de juiste vaardigheden en certificeringen?
- Werkbespreking: is er sprake van een georganiseerde manier om dagelijks taken te bespreken en vast te leggen?
- Veiligheidsinspecties: worden deze gepland, uitgevoerd en gedocumenteerd?
Waardevolle voorbereiding
Je zult misschien denken dat dit een flinke lijst is, zeker als je denkt dat ieder punt verder onderverdeeld kan worden. Juist daarom is een van tevoren uitgewerkt plan zo waardevol!
Het voordeel van het uitwerken van een plan is dat je hiermee onduidelijkheden wegneemt en structuur in de uitvoering van een project aanbrengt. Je hoeft niet meer terplekke over allerlei zaken na te denken en ad hoc beslissingen te nemen. Het maakt ruimte voor waar het echt om draait – veilig en efficiënt werken.